Mitt 2010 från A till Ö

A som i Avslut
Jag tog det tuffa och trista beslutet att avsluta mitt arbete som personlig assistent. Avslutet innebar att jag skulle, tillsammans med arbetsförmedlingen (AF), hitta ett nytt jobb. Min handläggare på AF, J, skrev in mig som arbetsökande med funktionshinder, då jag inte kan ta vilket jobb som helst. Efter att ha varit på en intervju fick jag jobbet och trivdes som fisken i vattnet! Men det blev ett avslut där med, med fortsättning som följer. Tyvärr...

B som i Bil
Jag tog mig i kragen och skaffade mig en liten söt bil! Lilla Vipern! Hittade lilla pärlan på blocket, ringde, köpte och betalade på 2 dagar. En av anledningarna till att jag köpte bil var att jag jobbade vid tillfället i Timrå och kunde inte förlita mig på att bussarna skulle ta mig till jobbet i tid. Sen har jag ju varit utan bil länge och inte tagit tag i saken, men nu har jag mig en söt liten bil som startar i alla väder och går hur bra som helst!!!

C som i Chans
Jag gjorde en chansning och avslutade ett arbete som jag älskade och gjorde helt om och satsade allt på ett kort. Det blev inte riktigt som jag hade tänkt mig och nu är framtiden väldigt oviss kan man säga. Vi får se vad som händer helt enkelt nu under 2011. Fortsättning följer...

D som i Dagis
Min lilla bebis började på dagis. Det var väldigt jobbigt för mig, det skar i mamma-hjärtat. I början så var det tvärnit, gnäll och pip och sorgsna ögon från Molly när vi skulle till dagis, men på slutet så drog hon allt hon kunde för att komma till dagis. Tyvärr har jag inte råd att ha kvar henne där när jag blev av med jobbet. Hon hade verkligen behövt vara kvar där, men förhoppningsvis finns det möjlighet till att få en plats där när jag får nytt jobb igen.

E som i Endometrios
Denna jävla sjukdom. Den påverkar inte bara mig, utan även människor i min närhet. Dom jag älskar över allt annat och bryr mig. Till på köpet, så får man höra att jag är elak, irriterad, inte går att prata med, inte går att vara med. Men är det så jävla konstigt det? Försök att leva en vecka, eller ens en dag, men dessa smärtor. Att ständigt gå omkring med såna här smärtor påverkar humöret och det går inte alltid att leva med vara-glad-masken på. Det går till en gräns och när man når den gränsen så brister det. Det tär på humöret och känslorna fullständigt. Jag skulle göra vad som helst för att slippa denna förbannelse, men vad ska jag göra? Gräva ner mig och tycka synd om mig själv? Så funkar inte livet. Det är bara att göra det bästa av situationen och njuta av livet de dagar jag har en bra dag.

F som i Feghet
Det vsiade sig att en av de som ska stå mig närmast, inte gör det i slutänden. Du är en otroligt feg liten människa. Feg och fullständigt omogen. Du kan aldrig stå för dina handlingar, utan förväntar dig alltid att alla ska lyssna på dig, förändra sig efter dig och göra som du vill. Blir det en konflikt så vänder du ryggen till och inväntar att motparten ska be om ursäkt. Men denna gång slog det fel ut på dig. Nu är du för stolt och feg för att säga att du hade fel och istället sa du rakt ut att du inte ser mig som en syster längre utan klarar dig utan mig och har gjort så sen länge tillbaka, istället för att erkänna ditt misstag och be om ursäkt. Du är en feg liten skit och jag har lessnat på att alla alltid ska följa din vissla. Nu sa jag ifrån och jag klarar mig hellre utan dig i livet än att ha nån som fortsätter behandla mig så illa som du gör.

G som i Grundlurad
Jag fick verkligen en käftsmäll av dig. Du talade så fint om mig, inför folk och till mig direkt. Men sen när det gällde, då smällde det rejält. Inte fysiskt, men det kändes bra nog ändå.

H som i Hablo Espanol
Jag är så lyckligt lottad som har så underbara föräldrar som låter mig vara i deras lägenhet i Spanien. Jag åkte dit i september med Sarah och det var precis det jag behövde. Bara få koppla av och njuta av sol och värme och lugn.



I som i Ingenting

Ingeting, eller tom. Det har funnits väldigt mycket tomhet hos mig under det senaste året. En tomhet som beror på väldigt mycket och som jag hoppas kan fyllas under detta år som ligger framför mig.

J som i Johanna

Jag har en syster. Denna älskade lillasyster är det bästa jag har! Hon ställer upp för mig och bryr sig om mig. När jag varit inlagd så får jag små tanke-sms från henne där hon verkligen visar vilken kärlek vi har! Åh vad jag älskar denna lilla söta syster jag har!!!

K som i Kärlek
Jag har lagt kärleken till en annan människa på is. Jag orkar inte bli sårad längre. Jag har inte tid eller ork till det längre. Kärleken jag har till dig kommer dock alltid att finnas och den kärleken gör så ont att leva med så det går inte att beskriva. Jag sörjer dig varje dag och mina tankar går till dig oftare än vad du kan tänka. Min kärlek till dig kommer aldrig att försvinna, liksom jag kommer aldrig att försvinna från dig. Jag finns här för dig, säg bara till!!!

L som i Lyrica
Jag påbörjade min Lyrica-behandling och jag har aldrig mått så bra som jag gjort de 2 första veckorna! Jag var fullständigt  totalt smärtfri!!! Men sen hände det en massa saker och smärtorna tog ny fart. Men jag mår mycket bättre nu med smärtorna än vad jag gjorde tidigare, innan Lyrican kom in i mitt liv. Bara allt bli lugnt i mitt liv igen, så kommer nog mina smärtor att lägga sig igen. Det är jag helt övertygad om.

M som i Magnetröntgen
Jag har väntat på denna magnetröntgen sen november 2009. Påminde min läkare om det i juli och hon bokade in mig på en tid. I oktober var det äntligen dags. Jag gjorde undersökningen och sen var det bara till att vänta. När jag låg på sjukhuset fick jag svaret: det visade ingen endometrios någonstans! I början trodde jag det var ett dåligt besked, men när jag fått det förklarat för mig, så var det visst bra. Det skulle inte hjälpa mig att göra en radikal operation, då det inte finns någonting att ta bort. Då vet jag det, och det är ju bra!

N som i Nära
Jag fick möjligheten att lära känna en väldigt fin människa. Vi kom varandra väldigt nära och nu flyttar du upp hit till mig. Jag är så glad att du kommer hit. Jag behöver dig verkligen här. Att få chansen att på 4 dagar komma någon så nära och verkligen klicka direkt är få förunnat. Jag är lyckligt lottad som har en sån fin vän i dig Agneta!

O som i Otrevlig
Jag trodde vi var vänner. Sen är du på väg att förstöra allt och jag säger som det är och vad jag tyckte/kände om det. Det var visst inte populärt att höra sanningen. Otrevliga känslor och allt ledde till uppsägning av kontakt med dig. Jag har inte tid eller ork med såna människor helt enkelt. När man inte får nåt som helst utbyte i en relation, så finns det ingen som helst anledning att fortsätta försöka. Tack och adjö.

P som i Plastmoster
Jag blev detta år plastmoster igen! En liten Aston kom till världen och jag blev lyckligare än någonsin! När jag inte får egna biologiska småttingar, så finns det ingen bättre känsla än att veta att jag har två små bonusbarn att vara moster till!!!

Q som i Qonstiga Qänslor
Du är en människa som ofta gör mig glad, men väldigt ofta orkar jag inte inte med dig. Ibland är du helt underbar. Men allt för ofta är du en energivampyr för mig. Jag vet inte hur jag ska göra, för de gånger du är omtänksam och bryr dig så är det precis när jag behöver det, men i samma veva kommer de där konstiga kommentarerna och jag-jag-jag-jag som gör att jag inte orkar med dig. Det är Qonstiga Qänslor runt omkring dig.

R som i Rät maska
Jag har stickat till tusen under detta år. Det är mitt sätt att koppla av och må bra. Inför jul blev det lite stressigt då jag skulle hinna göra 4 par strumpor till släkten. Sista maskan stickade jag den 23/12 kl 21.40! Jag hann klart i tid! Fast jag hade ju flera minuter tillgodo innan julafton... Tack vare min otroliga stickkunspak så har jag nu flertalet beställnignar på raggsockar, poncho och hundtröjor. Jag kommer att var hur lugn som helst och må otroligt bra under det här året verkar det som.

S som i Sjukhus-vistelser
Har inte tillbringat så där överdrivet många dagar på sjukhus det här året faktiskt. Året började i och för sig inte så bra, då jag åkte in den 4 januari och blev inlagd med jobbiga dagar som följd. Finns att läsa här. Efter den inläggningen så var det lugnt. Från maj till augusti så var det åka in, få hjälp och åka hem samma dag, ett par gånger bara och det är helt okej för min del. September blev det 4 dagars inläggning, efter kräftskivan hos Sarah och Fredrik. Sen var det lugnt fram till början av november, då jag åkte in och fick en kaotisk 10-dagars sjukhusvistelse. Finns att läsa här. Men sen har det varit lugnt. Det lugnaste året på 5-års tid!!!! Tänk om det kanske håller på att vända nu? Får se hur 2011 blir...

T som i Tomhet

Det är en sån otrolig tomhet efter dig min älskade underbara vän. Jag fick såna otroligt tråkiga och dystra nyheter från din syster. Det gör så ont i mig att veta hur du har det och jag kan ingenting göra för dig. Önskar jag kunde göra nåt. Önskar jag visste om det fanns nåt jag kunde göra... Jag kan inte kontakta dig när jag vill. Jag har inte hört nåt från dig på över 2 år nu. Det gör så ont i mitt hjärta. Du finns alltid i mina tankar, min älskade, fina, underbara vän!

U som i Upptagen

Eller självupptagen om du hellre vill det. Du är den mest självupptagna människa jag någonsin träffat och känt. Du är inte bara självupptagen utan jä*ligt arrogant och självisk. Försvinn ur mitt liv och kom aldrig mer igen. Eller kom tillbaka när du känner dig redo att be om ursäkt.

V som i Vänskap
Jag har en återvunnen vänskap med dig finaste Hanna! Jag är så otroligt glad att vi har funnit varandra igen. Det känns verkligen inte som om det har gått 10 år sen vi gled isär. Det är en otroligt fin vän jag har i dig. Jag är så glad att jag har dig i min närhet!!!

X som i Xtra
Det har varit väldigt många xtra tankar hos mig i år. Speciellt runt november månad. Det är din födelsedag. I år gjorde jag ett födelsedagskort till dig och satt länge och velade om jag skulle våga skicka det eller inte. Jag fick dock ett väldigt fint sms av dig på nyårsafton som värmde mitt hjärta, samtidigt som det framkallade tårar.

Y som i Yrväder
Det har verkligen varit en konstig vinter. När snön kom, så gjorde den det med lagoma mängder och alla var glada (jag låg även detta år inlagd på sjukhus när första snön kom). En otrolig kyla följde också med. Förstår inte vädergudarna att jag inte gillar kyla? Endon blir sämre. Jag fryser. Molly fryser. Katterna fryser. Jag tar flera minuter på mig att klä mig i varma täckande kläder och sen kan vi bara vara ute i ett par minuter för Molly skakar som ett asplöv. Hon gör sina behov, sen direkt in. Det tar längre tid att klä på mig inför kylan än tiden vi är ute i den. Varför kan det inte bara vara så där lagomt kallt? Ett par 4-5 minusgrader och mycket snö? Så vill jag ha det!

Z som i Zonterapi
Min tanke under 2009 var att jag skulle börja med zonterapi, akupunktur eller taktilmassage under 2010. Men det har inte riktigt blivit av. 2011 ska jag försöka med något sånt. Jag tror det kan hjälpa till med mina smärtor.

Å som i Åska
Det var världens åskväder i somras. Det åskade så rutorna skallrade och jag var livrädd!!! Molly var ännu räddare. Hon smög efter väggarna och skakade. Min fasa var att hon skulle bli lika rädd inför nyårsraketerna. Nyåret 2009 var hon med ute under tolvslaget och reagerade inte ens. Hur skulle det bli i år? Hon valde att ligga kvar inne och sova när vi gick ut och kollade på raketerna. Min duktiga lilla tjej!!!

Ä som i Ärlighet
Varför har människor så svårt att vara ärliga med varandra? Jag håller mig till sanningen. Skulle någon göra eller säga någonting som gör mig ledsen så tar jag det med personen det gäller. Jag är ärlig. Ärlighet är nåt jag har arbetat med och jag gör det för att jag ska må bra. Att vara ärlig är inte detsamma som att vara elak, men det är svårt för vissa att se skillnade mellan dessa ord. Jag är ärlig. Jag säger ifrån om det är någon eller något som gör mig ledsen eller illa.

Ö som i Övergiven
Detta jobbiga ord är tyvärr ren sanning. Det är en känsla som förföljer mig, hela tiden. Hur jag ska bli av med denna känsla vet jag inte. Vilket gör det svårare att komma underfund med hur jag ska slippa denna jobbiga känsla...




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0