En förgiftad Molly....

Gårdagen tillängades lilla Wilmer. Vi var upp till veterinären för att göra det efterlängtade ultraljudet på hans njurar och hjärta. Även ett blodprov togs på fosfater. Det strulades med provet, så jag skulle tillbaka idag och göra klart med betalningen. Var ner på möte på jobbet och en sväng på banken. När jag kom hem, 3 timmar senare, så upptäkte jag att Molly hade fått tag på en karta med Alvedon 1g och lyckats få ut 3 tabletter varav det saknades delar av en. Jag tänkte inte mer på det och tog med henne på en promenad upp till vet.kliniken för att betala för Wilmer. Väl på väg så plingar det en klocka att acitylsalisylsyran som finns i Alvedon, inte är så bra för hundar. Vi kommer upp till djurkliniken och går in och betalar. När det är klart, så berättar jag vad som hänt och då drar cirkusen igång. En veterinär kommer och berättar vad som gäller:
Har hon fått i sig alvedon så blir det skador på de inre organen. Vi vet ju inte hur mycket hon fått i sig, men dom rekomenderar att sätta in förebyggande behandling, dvs dropp, kol-tabl, acetylsystein och mat.
Jag tar det erbjudandet direkt! In på ett rum där jag får klämma fast stackars lilla bebis i min famn medan dom sätter en nål i Mollys tass. Dropp kopplas på och vi blir lämnade ensam en liten stund. Molly kryper direkt upp i min famn. En sköterska kommer in och ska ge Molly en kol-tablett och lite mat, för att fylla ut magsäcken och samla upp alvedonresterna. Tabletten tvingas ner i halsen och maten äter hon med god aptit. I samband med detta får hon första sprutan (i kanylen) av acetylsystein´et. Det ska ges en gång i halvtimmen under 2 timmar. Sen tar det max 2 minuter så kräks hon upp hälften av allt hon ätit. Vi säger till och veterinären kommer in. Det kan vara en biverkning av infusionen och vi ska avvakta. Han hinner precis försvinna ut ur rummet, så börjar bebis kräkas igen. Nu kommer resten av kol-tabletten och maten upp. Vi får in en ny tablett, men dom vill vi ska avvakta med den i en halvtimme så att magen får återhämta sig lite. En sköterske-elev stannar kvar och blir charmad av Molly. Medan vi pratar så upptäcker Molly kol-tabletten på bordet. Hon nosar på den och börjar tugga i sig den. När det är klart, så har hon fått i sig hela tabletten och verkar hur nöjd som helst! Sprutan fortsätter ges varje halvtimme och vi gör små utflykter utanför dörren för att kissa. Droppet flödar vidare och efter 4 timmar så får vi åka hem. Ska tillbaka om 3 veckor för kontroll med blodprover för att se om några organ har tagit skada. Ska upp imorgon och betala. Fick dispans då jag inte hade med mig pengar annat än för Wilmer´s utgift. Jisses - dom här djuren kostar mer än vad dom drar in, det är en sak som är säker iaf... Men det är dom värda!!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0