Endometriosträff 1

I torsdags var jag iväg på en efterlängtad endometriosträff här i stan. Det var en träff för 2.5 år sedan, men därefter hände det inget mer alls. Det har varit helt knäpptyst från den som är kontaktperson här uppe.

Tyvärr var det folk som tackat ja som inte dök upp, samt folk som backade ur i sista minuten så det var bara jag och vår kontaktperson S. Men det var hur mysigt och trevligt som helst ändå! Faktiskt riktigt skönt att bara få prata, dricka te och ta det lugnt en kväll tillsammans med någon som verkligen förstår och kan och vet vad det handlar om. Att det sen var en sån otroligt trevlog och go tjej som jag fastnade för gör ju bara saken ännu bättre! Tror det kan vara en bra vänskap på gång här.

Det som kom fram under dessa timmar var lite skrämmande saker, mycket intressanta saker, mycket skratt och mycket personligt. Nu kommer det att hända saker här uppe i stan, det kan jag lova! Läkarna här uppe har verkligen inte alls den kompentens jag trott. Det finns så mycket mer hjälp man kan få på olika sätt än vad som erbjuds här uppe.

Längtar tills nästa endo-träff, som redan är inbokad och klar - det kallas för en engagerad och omtänksam kontaktperson som verkligen bryr sig och vet vad som gäller och har kunskapen om sjukdomen så många är drabbade av!!! Tack S för att du kom hit till oss!!!!


Idag är det en riktigt tuff endo-dag för mig. Är just nu uppe i 60mg morfin och dagen är inte över än. Min grunddosering är, som ni vet, 20mg/dag. Smärtskalan ligger just nu på 7/10, så länge jag sitter/ligger ner och tar det lugnt. Är jag uppe och rör på mig, gå till köket eller till toaletten, så drar eländet igång rejält. Är det inte bättre tills imorgon så åker jag upp, så enkelt är det!

Välkommen höst/vinter
-
my worse endo-time of the year!!!!

Nu ska jag lägga mig ner och fortsätta vila tills det är dags att ta in katten ochlåta Molly springa ut på gräsmattan och kissa. Hon är så duktig nu efter operationen och gör det hon ska på gräsmattan och kommer direkt in efteråt, min lilla bebis!!!

Kommentarer
Postat av: lilly

Hej! Det är dags att läkarkåren börjar ta endometrios på allvar nu.
Det är dags att försäkringskassan börjar ta endometrios på allvar nu.
Det är dags att det ges ekonomiskt anslag till mer forskning.
Endo är inte lite mensvärk. Det går inte över med ”ett varmt bad”.
Sedan den 1 oktober 2007 finns rekommendationer, beslutsstöd kallat, för läkare och Försäkringskassans handläggare när det gäller sjukskrivning och sjukpenning. I dag finns det beslutstöd för ett hundratal diagnoser. Men för endometrios – den TREDJE vanligaste kvinnosjukdomen finns det inga direktiv.
Endometrios är en fruktansvärd sjukdom som måste få en riktig sjukdomsstämpel!
Vi vägrar att fortsätta lida i det tysta längre.
5-10% av alla kvinnor i Sverige har lidit i det tysta länge nog.
Nu höjer vi våra röster.

Skriv på du också.
Länk:
http://www.namninsamling.com/site/get.asp?endometrios

2011-09-14 @ 13:48:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0