Obekväm arbetare?

Jag vet inte riktigt hur eller var jag ska börja...

När jag började på mitt jobb så var allt hur bra som helst. Jag trivdes från första stund! Tyvärr varade inte min lycka så där superlänge. Jag blev sjuk, inlagd (som en gurka) och sjukskriven. Kom tillbaka och jobbade och var på jobbet i 2-3 veckor, innan jag blev sjukskriven igen (biverkningar från nya tabletten). Innan andra sjukskrivningen fick jag veta att jag inte skulle få nån sjuklönersättning. Jag har varit fackligt anställd i flera år på mina tidigare abretsplatser, så jag gjorde det man ska göra och ringde facket. Jag hade rätt. Jag ska få sjuklön. Sen började eländet. Det var inte bara jag som blev drabbad av sjuklön-kaoset, även en annan kollega, A, hade samma problem. Andra saker som hänt under tiden har varit att när någon blir sjuk så får man känslan att "går jag hem från jobbet, så SKA jag vara tillbaka dagen efter, annars har jag inget jobb att komma tillbaka till". Arbetstderna förändrades, med en förvarning på 5 dagar. Jag ifrågasatte detta då jag inte hade möjlighet att stanna 40 min längre på jobbet, då jag har Molly hemma i nästan 6 timmar. Det var inte populärt. AF har gått in och gett företaget lönebidrag, då jag har en diagnos och ett slags funktionshinder (jag kan inte arbeta med vad som helst pga endometriosen).

Onsdag: Det som hände nu var att jag var på möte med mina ena handläggare, J, på AF i onsdags. Jag berättade hur det låg till med allt och hon gick i taket! J ringde till S (ansvarig för lönebidraget), som blev skogstokig. När hon kom bort till oss så kunde jag nästan se hur det rök ur öronen på henne. Gudars så arg hon var! Dom ringde lite och kollade vad som gällde och kallade sen min chef till möte dagen efter. Även jag skulle vara med. Innan mötet träffades vi tre och pratade lite. S frågade om jag var redo att ta upp allt, då det kanske kan slå tillbaka mot mig senare på jobbet. Inga problem för min del, jag vill bara ha mina rättigheter, ingenting annat.

Torsdag: När chefen, F, kom dit så tog S upp vilka lagar och regler som gäller ang sjuklön-utbetalningar, semester när kontoret stängs, nya arbetstider när det gäller lönebidraget och lite annat smått och gott. F hade inget svar när det gällde någonting. Han hänvisade ALLT till ledningen. Han kan ingenting. Vet inte vad som gäller om någonting alls. Jag har mer livserfarenhet och kunskap än vad han har, som ska kalla sig för chef.

Fredag: Vaknade av telefon vid 9.30. Klev upp trött som en tok, men smärtor till tusen vid 10-tiden. Tog mina tabletter och kröp ner under täcket i soffan igen (min säng är upptagen av min tillfälliga sambo S). Jag ringde och pratade med facket ang vilka lagar och regler som gäller om kontoret stänger under 2 veckor och hur man ska få betalat/ta ut semesterdagar som inte finns osv. Medan jag var i telefon med dom så ringer min chef. Jag ringde upp honom efter samtalet var över. Samtalet varade inte länge men det slutade med att jag blev uppsagd pga att min sjukfrånvaro inte passar in i företagets vision, typ. Jag hade tydligen gått bakom ryggen på honom när jag pratat med AF ang privata saker. Efter det så har jag suttit i telefon med kollegor, facket och AF i 3 timmar.

Jag blev för obekväm för företaget. Att vilja ha rättigheter är tydligen inte så himla populärt. Man ska bara vara tyst och hålla med, då är man mer än välkommen. Ska bli väldigt spännande att se vad som händer nu, för nu kan jag lova att det är saker på gång!


Jag är otroligt lyckligt lottad som har så underbara vänner och kollegor i min närhet! Tack för att ni finns och ställer upp för mig!!!

Kommentarer
Postat av: ejja

Men snälla nån! Vad tråkigt att höra... :( Idioter finns det tyvärr gott om! Du, imöra (månd) flyger jag norröver! Cash kommer dock inte förrän den 30 dec ifall du har lust & ork med lite hundhäng! Vi kan ses innan dess med :) Lycka till med allt nu kära du! KRAM!

2010-12-20 @ 01:25:26
URL: http://ejjapejja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0