Nytt år, nya möjligheter!!!

Välkommen 2012!!! Allt elände som hänt under föregående år är historia. Nu blir det här ett bra år, för det är jag värd!

En snabb resumé av vad som hänt senaste 2 veckorna.

Måndag före jul var jag riktigt dålig på jobbet. Jag hade kontakt med gyn via telefontid och dom ville jag skulle åka in. Med tanke på vad min läkare, Dr. L, sa sist, så ville jag avvakta och få en telefontid först med Dr. l. När jag lagt på så orkade jag inte stå emot längre. Mina kollegor övertalade mig att åka in. Jag ringde gynakuten och sa att jag nyss blivit erbjuden en tid för att komma in akut, som jag tackat nej till, men att jag är på väg upp. Får då till svar: "du måste boka en tid innan du kan komma hit och det kan du inte gör ahär, för det här är en telefon bara för AKUTA FALL". Jag sa till dem attjag kommer in nu! Packade ihop mina saker och fick skjuts upp av chefen. Väl på plats så fick jag ligga på en härlig brits i 2.5 timme, tills dom stängde mottagningen och jag blev uppskjutsad till avdelningen i min fortsatta väntan på läkare. Vi är 4 tjejer som träffas en gång i månaden via endo-föreningen. Vi har sagt att åker nån av oss upp, så ska vi kontakta de andra och se om nån kan följa med upp, så vi slipper vara ensamma samt ha med någon som VET vad man går igenom och som kan hjälpa till. Fick sällskap av underbara Madde, som satt hos mig och höll mig sällskap. Det var tur hon var med, då det som hände sen var det värsta jag varit med om.

Det kom in en underläkare, dr. P. Jag berättade vad jag och Lotta pratat om, att jag inte kan få nån hjälp när jag åker in och att det är bättre att jag smärtlindrar hemma istället, samt att jag väntar på en telefontid för att få nytt recept samt få prata med henne hur jag ska göra. Sa till han att det inte funkar längre att äta såna stora mängder morfon (70-100 mg/dag!!!) och ändå inte få nån effekt. Att jag har såna här smärtor dagligen och inte får nån smärtlindring gör att jag får panik! Då säger han till mig: "du kan omöjlight ha såna smärtor som du påstår. Äter man såna mängder morfin, så blir man smärtlindrad! Jag var bara inne nu för att få nytt recept då mina tabletter är slut och det är väl inte så konstigt med tanke på att jag nog är en missbrukare av morfinet..." Jag har rykt ihop med läkare där uppe tidigare, men jag har aldrig blivit så fruktansvärt illa behandlad och kränkt i hela mitt lig! Jag är så glad att jag hade Madde med mig, så hon hörde vad han sa och att jag inte inbillade mig allt. När P äntligen gick, så ringde jag på sköterskan och begärde att få prata med ansvarig överläkare. Dr. P kom in efter en stund, med en telefonlur tryckt mot örat och säger: "vilket telefonnr kan man nå dig på?" Jag fattade ingenting, mina kontaktuppgifter finns i min journal.  Jag fick ingen förklaring till varför han behövde mitt nrmen uppgav det. Han upprepade det i telefon och la på. Jag frågade varför han behövde mitt nr och fick till svar: "Du ville väl ha en second oppinion eller hur? Sen stormade han ut ur rummet! Efter en stund ringde ÖL upp och jag berättade vad som hänt. Han ville jag skulle stanna kvar över natten och försöka stå ut så jag fick träffa Dr. L på morgonen så att vi kunde diskutera fram bästa behandlingen för mig. Han ville inte gå in och sätta in nån behandling då han vet hur jag har det och inte känner till vad det är jag och L har pratat om. Jag stannade kvar och höll ut.

På morgon-ronden kom L och jag berättade vad som hänt. Hon blev inte glad alls! L sa att hon skulle ta ett snack med P för det är helt oacceptabelt att han gör nåt dylikt! Många tyckte jag skulle anmäla honom, men det skadar bara oss endo-tjejer mer än vad det hjälper. Det är bättre att vi har en dialog med endometriosteamet och pratar om saker som händer och som inte känns okej och det löste sig på bästa sätt.

Jag skulle få en tid hos en sjukgymnast för att utreda om hon kunde göra nåt, samt testa ut en TENS-apparat. För enlig Dr. X så är TENS det absolut bästa som finns i smärtlindrings väg. Han förstår inte varför jag inte provat det tidigare, vilket jag gjort då han har hjälpt mig fixa en sån för 5 år sedan! Jag tog med mig den ner till sjukgymnasten och fick där veta det jag redan visste. Jag har använt den på rätt sätt. Jag har den på max-effekt och känner ingen skillnad av den alls! Hon sa att på den fronten kan hon inte rekommendera nåt alls. Vissa får jättebra hjälp av TENS, men vissa hjälper den inte alls för. Hon upptäckte dock en sak. Mitt bäcken är snett samt jag har inflammation i alla ligament och senor i hela bäckenet. Inte konstigt att jag har såna nya okända smärtor i samma område som alla andra smärtor finns... Jag väntar nu på en MR för att se om dom kan göra nåt åt allt eller kanske nån del iaf.

Julen var härlig, förutom att jag inte kunde röra mig för ryggen. Mysig och lugn jul med hela familjen samlad. Stormen som drog fram klarade vi oss bra ifrån, till skillnad från många andra. Det är häftigt och skrämmande på samma gång. Krafter som man inte kan rå på eller styra över, utan det är bara att gilla läget!

Veckan inför nyår var lugn och spenderades med lite fönstershopping (hittade inget, eller kom inte i några kläder rättare sagt - hatar hormontabletter och skit!!!) och mys med vänner och barn.

Nyårsafton var mysig och trevlig med god skumpa, underbar middag och goda viner! Molly mådde dock fruktansvärt dåligt av alla fyrverkerier. Nästa år blir det lugnande tabletter för henne som gäller!

Nu ska jag fortsätta min resa tillsammans med Bella Swan och underbara Edward Cullen - kommer aldrig att få nog av dem! Ljudböckerna håller på att lyssnas igenom igen, och filmerna håller jag på att se för 20:e gången, minst!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0